Hogyan lesz egy csoportból egy csapat
Gyakori jelenség a csapat (team) és csoport (group) fogalmának keverése. Fognak néhány embert, azt mondják nekik, hogy ti egy csapat vagytok, esetleg még közös irodába is ültetik őket, aztán várják a csodát. A csoda pedig nem jön. Mert annak, hogy egy csoport csapattá váljon és akként is működjön, feltételei vannak:
• Közös cél. Egy pék, egy festőművész és egy ipari alpinista sohasem lesznek csapat. Mindhárman fontos, értékes munkát végeznek, de nem tudják egymást támogatni a feladatuk elvégzésében és nincs közös céljuk. Haverok lehetnek, de csapat soha. Egyesek közös feladatnak, mások közös küldetésnek (mission) nevezik ugyanezt.
• Tiszta keretek, korlátok. Divatos kifejezés az önszerveződés az agilitásban, de veszélyes. Az egyértelmű keretek nélküli önszerveződésből káosz lesz. A csapatnak tudnia kell, milyen kérdésekben dönthet, miben nem, illetve milyen folyamatok mentén működhet együtt a szervezet többi részével. A legegyszerűbb példa a sok cégnél ismert törzsidő fogalma: mi az az idősáv, amikor a munkahelyen kell tartózkodni?
• Hatalom. Szerencsétlen fordítás, az eredeti angol authority kifejezés jobban leírja, miről van szó. A csapatnak kell legyen joga az előbb említett korlátokon belül, saját hatáskörben döntéseket hozni. Kézenfekvő scrumos példa a feladatkiosztás: a csapat a napi standup meetingen megbeszéli, melyik csapattag melyik feladattal fog foglalkozni. A csapaton kívül ebbe senkinek nincs beleszólása.
•Stabilitás. A gyakran változó összetételű csoport soha nem válik csapattá. Idő kell az embereknek ahhoz, hogy megismerjék egymást emberileg és szakmailag, megtanuljanak együtt dolgozni, kialakítsák a saját munkamódszereiket, nyelvezetüket, stb. Minden alkalommal, amikor valaki csatlakozik a csapathoz, vagy kiválik belőle, ez a folyamat újraindul.
A fenti feltételek megteremtésén túl is van pár trükk, ami segíthet felgyorsítani a csapattá válást:
• Identitás. Nem véletlen, hogy sok csapat nevet választ, ez erősíti az összetartozás érzését, segíti a megkülönböztetést a “mi” és a “többiek” között.
• Fizikai környezet. Az agilis team-ekre jellemző rengeteg low-tech vizualizációs eszköznek (information radiator, story map, kinyomtatott chartok, stb.) az információ megjelenítésén kívül az is nagy haszna, hogy egyedivé, otthonossá teszi a csapat területét.
• Közös erőforrások. Közös, de a csapat számára allokált erőforrások, melyek beosztása a csapat felelőssége és feladata. A fizikai környezethez hasonlóan a “miénk” élményt erősíti.
• Értékek. Közös értékek, nem csak vezényszó vagy marketing jelmondatok, de közös értelmezés által is szintén segíthetnek összehozni a csapattagokat.